NVM Open Huizen Dag op zaterdag 4 oktober 🏡

Ben jij op zoek naar je ideale woning? Grijp dan je kans tijdens de NVM Open Huizen Dag! Zonder afspraak en geheel vrijblijvend kun je verschillende woningen én al onze vestigingen bezoeken. Dit is hét moment om inspiratie op te doen, vragen te stellen en een goed beeld te krijgen van de huidige woningmarkt.

Lees meer

Jong & ervaren: samen kom je verder 💙

Jong & ervaren: samen kom je verder 💙

In de financiële dienstverlening is een mix van generaties niet altijd vanzelfsprekend, maar binnen onze afdelingen werken jong talent en ervaren collega’s nauw met elkaar samen. Verschillende generaties vinden elkaar in de dagelijkse praktijk, en dat werkt verrassend goed!

Jonge collega’s brengen frisse ideeën, stellen scherpe vragen en gaan handig om met nieuwe digitale tools. Ervaren collega’s brengen rust, overzicht en diepgaande vakkennis mee. Samen vullen we elkaar aan op een manier die het werk niet alleen beter maakt, maar ook leuker.

Waar de één snel schakelt, kijkt de ander wat verder vooruit. De één leert het vak nog volop kennen, terwijl de ander al jaren ervaring heeft met uiteenlopende klantvragen. Die uitwisseling zorgt voor nieuwe inzichten én voor sterke, persoonlijke adviezen richting onze klanten.

We willen dit graag laten zien, omdat het iets is waar we oprecht blij van worden. Geen groot verhaal, geen ingewikkelde aanpak, gewoon mensen van verschillende leeftijden die samen werken aan de beste financiële dienstverlening!

 

NVM Open Huizen Dag op zaterdag 4 april 2025 🏡

Ben jij op zoek naar je ideale woning? Of wil je simpelweg eens binnenkijken bij dat leuke huis of die unieke woonboot in de buurt? Grijp dan je kans tijdens de NVM Open Huizen Dag! Zonder afspraak en geheel vrijblijvend kun je verschillende woningen én al onze vestigingen bezoeken. Dit is hét moment om inspiratie op te doen, vragen te stellen en een goed beeld te krijgen van de huidige woningmarkt.

Lees meer

NVM Open Huizen Dag op zaterdag 5 oktober 2024 🏡

Ben jij op zoek naar je ideale woning? Of wil je simpelweg eens binnenkijken bij dat leuke huis of die unieke woonboot in de buurt? Grijp dan je kans tijdens de NVM Open Huizen Dag! Zonder afspraak en geheel vrijblijvend kun je verschillende woningen én al onze vestigingen bezoeken. Dit is hét moment om inspiratie op te doen, vragen te stellen en een goed beeld te krijgen van de huidige woningmarkt.

Lees meer

Prinsjesdag 2024: Wat betekenen de nieuwe fiscale regels voor de vastgoedsector?

De derde dinsdag van september is weer voorbij, en dat betekent dat het kabinet zijn plannen voor 2025 op tafel heeft gelegd. Prinsjesdag is altijd een belangrijk moment voor de vastgoedsector, want er komen vaak nieuwe belastingregels om de hoek kijken. Benieuwd naar de aankomende veranderingen en wat deze voor jou betekenen? Geen zorgen, wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij gezet.

Lees meer

Van Zeeburg, Luimes & Lebbink Makelaars wordt onderdeel van ten Hag

De drie vestigingen van Van Zeeburg Luimes & Lebbink Makelaars zijn recentelijk onderdeel geworden van ten Hag Makelaars & Financiële dienstverlening. ‘Samen willen we een belangrijke bijdrage leveren aan de bouwopgave en het oplossen van het woningtekort’, aldus Michel ten Hag.

Lees meer

Reactie belangenorganisatie NVM op hoofdlijnenakkoord PVV, VVD, NSC en BBB

Woningmarkt topprioriteit

Vanuit onze belangenorganisatie NVM is er een reactie gekomen op de hoofdlijnenakkoord van de PVV, VVD, NSC en BBB.

Lees meer

Huurverhoging in 2024: wat betekent dit voor jou?

te huur bord

Of je nu in een sociale huurwoning woont (ook wel geliberaliseerde huur genoemd) of een vrije sector woning huurt, het is voor allebei belangrijk om op de hoogte te zijn van de veranderingen in de huurprijzen, om zo niet voor verrassingen te komen staan. Wij praten je bij over de laatste ontwikkelingen rondom de huurverhoging in 2024.

Lees meer

Woningmarktrapportage 4e kwartaal 2023!

Wetswijzigingen Vastgoed 2024

Woningmarktrapportage 3e kwartaal van 2023!

Nieuws vestiging Apeldoorn!

Enschedees familiebedrijf Ten Hag blijft groeien en lijft Apeldoornse concurrent in!

Het Twentse familiebedrijf Ten Hag Makelaars en Financiële dienstverlening blijft groeien. Het bedrijf lijft nu in Apeldoorn weer een concurrent in: Bisterbosch.

Ten Hag neemt de financiële dienstverlening van dit bedrijf helemaal over. Op het gebied van de makelaardij is er sprake van een vergaande samenwerking. Ten Hag neemt alle klanten, maar ook alle circa 10 medewerkers van Bisterbosch over.

De Enschedese familie – natuurlijk meest bekend van Manchester United-trainer Erik Ten Hag – is al jaren heel actief in de makelaardij en financiële branche met overnames. En is daarmee ook na deze actie in Apeldoorn nog niet klaar.

Groter moet

„Als we kijken naar onze concurrenten in de top 100, dan zijn ze allemaal bezig om groter en sterker te worden. Wij ook. Met deze samenwerking en overname kunnen we nog krachtiger opereren richting het Westen”, zegt mede-eigenaar Michel ten Hag. „Schaalvergroting is belangrijk om een vuist te kunnen maken bijvoorbeeld richting bouwbedrijven, corporaties, verzekeraars…”

Ten Hag telt nu negen vestigingen. Ze had al er al één in Apeldoorn, maar ook in Almelo, Hengelo, Vroomshoop, Deventer, Doetinchem en Zwolle.

Enschede houdt het hoofdkantoor

Het hoofdkantoor staat in Enschede en dat blijft zo, zegt Ten Hag. In Apeldoorn verhuist het Twentse bedrijf wel naar het grotere hoofdkantoor van Bisterbosch. Maar dat betekent verder niets.

„We hadden in die stad zelf een klein kantoor. De huur hebben we opgezegd. Voor de klanten gaat dit verder niets uitmaken, behalve dat we op alle terreinen krachtiger zijn geworden. En het gaat niet ten koste van werkgelegenheid. We hebben eerder juist meer mensen nodig.”

Ten Hag Makelaars en Financiële dienstverleningsgroep heeft zelf al meer dan 100 werknemers in dienst en telt momenteel 9 vestigingen. Het is uitgegroeid tot een grote partij in het oosten van het land, gespecialiseerd in woningmakelaardij, bedrijfsmakelaardij en vastgoedmanagement. Verder is er expertise op het gebied van hypotheken, verzekeringen en pensioenen.

Ten Hag zegt blij te zijn met de slag die ze maken met Bisterbosch. „Ook dat is altijd een familiebedrijf gebleven. De sfeer en identiteit passen bij ons. Daar hebben we goed naar gekeken.”

Ten Hag bestaat 60 jaar, het Apeldoornse bedrijf zo’n 50 jaar.

Nieuw adres:

https://www.tubantia.nl/enschede/enschedees-familiebedrijf-ten-hag-blijft-groeien-en-lijft-apeldoornse-concurrent-in~a992c99e/

Woningmarktrapportage 2e kwartaal van 2023!

Overbruggingshypotheek vaker knelpunt door stijgende rente

Een overbruggings­hypotheek kan een handige oplossing zijn als je een nieuw huis wilt kopen terwijl je oude huis nog niet is verkocht. Je kunt daarbij de overwaarde van je huidige woning gebruiken voor de financiering van je nieuwe woning. Alleen is de rente van overbruggingshypotheken de afgelopen tijd aanzienlijk gestegen en dat heeft grote impact op (toekomstige) huiseigenaren.

De rente van overbruggings­hypotheken is, net als de hypotheekrente zelf, de afgelopen tijd flink gestegen. Inmiddels is 5% al ‘gewoon’ terwijl dat vijftien maanden geleden nog niet de helft was. En dan zijn de maandelijkse lasten voor huiseigenaren ineens flink hoger. Dit treft vooral mensen die kozen voor een variabele rente met een rentevaste periode van één jaar.

Als de rentevaste periode verstrijkt kan de rente worden omgezet naar een variabel tarief of opnieuw worden vastgezet voor een bepaalde periode. Het is goed je bewust te zijn van de mogelijke gevolgen. Loopt de verkoop van je oude huis vertraging op, of is je nieuwe woning niet op tijd gereed, dan kunnen er problemen ontstaan. En dat kan best de nodige huishoudens treffen: vorig jaar werden er ruim 72.000 overbruggingen gefinancierd — een kleine kwart daarvan richting nieuwbouw. Hoe dat werkt lees je in het kader.

Zowel een lagere opbrengst als een latere oplevering veroorzaken problemen

Dalende huizenprijzen helpen niet mee

Tot midden vorig jaar stegen de huizenprijzen tot record­hoogtes. Sindsdien is er een daling ingezet. Voor het eerst sinds begin 2021 lag de gemiddelde verkoopprijs in mei onder de vier ton, aldus de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Dat is 8,2% lager op jaarbasis. Dat gaat iets harder dan enkele grote banken eerder verwachtten. ABN Amro gaat nu voor 2023 tot en met het eerste kwartaal volgend jaar uit van min tien procent. Maar voorspellen blijft lastig.

Houd dus in ieder geval rekening met een mogelijke daling in de huizenprijzen. Als de verkoop van je huis over enkele maanden bijvoorbeeld € 40.000 minder oplevert dan waar je nu vanuit gaat, bestaat het risico dat je niet genoeg overhoudt om het overbruggings­krediet volledig af te lossen. In dat geval zou je het resterende bedrag moeten aflossen met spaargeld of een extra hypotheek op je nieuwe huis. Maar daarvoor moet dan wel voldoende inkomen beschikbaar zijn.

Maatregelen bij problemen

Om te voorkomen dat je financieel klem komt te zitten tijdens een periode van dubbele maandlasten, zijn er enkele mogelijkheden die maandlasten te verlagen. Je kunt bijvoorbeeld een deel maandelijks wat opnemen uit je bouwdepot. Ook kun je een voorlopige teruggave aanvragen voor het rentedeel van de overbrugging. Het is belangrijk om een goede inschatting te maken van de te betalen rente — dat voorkomt dat je de fiscus later weer wat moet terugbetalen. Het aanpassen van de hypotheek, zoals het aflossingsvrij maken van een deel, of het verhogen van de gewone hypotheek, kan ook een optie zijn. Voor dit soort kwesties is het raadzaam advies in te winnen bij je hypotheekadviseur.

Als de hypotheek al gepasseerd is bij de notaris kan het soms nodig zijn geld te lenen van familie. Een laatste uitweg kan zijn je huis te verkopen en te gaan huren. Maar dat was natuurlijk nooit je bedoeling en het vinden van een geschikte huurwoning is tegenwoordig ook erg lastig.

Hoe werkt een overbruggingskrediet?

Een overbruggingshypotheek is een tijdelijke lening waarmee je de periode tussen de aankoop van een nieuw huis en de verkoop van je oude huis overbrugt. Het stelt je in staat om de overwaarde van je oude woning te gebruiken voor de financiering van je nieuwe woning, nog voordat de verkoop van je oude huis is afgerond. Om in aanmerking te komen voor een overbruggings­hypotheek, moet de verwachte verkoopprijs van je oude huis hoger zijn dan de hypotheek die erop rust. Daarnaast dien je aan te tonen dat je in staat bent om de tijdelijke extra woonlasten te betalen, bijvoorbeeld door het tonen van het saldo op je spaarrekening of via een berekening van de geldverstrekker waaruit blijkt dat je maandelijks geld overhoudt.

Gewoonlijk heb je een periode van 24 maanden om je oude huis definitief te verkopen, maar sommige hypotheek­aanbieders hebben minder geduld en eisen dat de oude woning al op papier is verkocht, met de ontbindende voorwaarden al verstreken. Het kan echter lastig zijn om een overbruggings­hypotheek af te sluiten voor een nieuwbouw­woning die nog niet gereed is, aangezien je je huidige woning vaak moet verkopen voordat je in je nieuwe huis kunt intrekken.

Heb je een overbruggings­hypotheek, wees je dan bewust van de stijgende rente en win tijdig financieel advies in. Het nemen van weloverwogen beslissingen en het verkennen van strategieën kan helpen om de impact te minimaliseren en de financiële stabiliteit te waarborgen tijdens een periode van dubbele maandlasten.

Waarom zou jij een van onze makelaars inschakelen?

Over het algemeen een veel gestelde vraag: “Waarom zou ik een makelaar inschakelen en niet gewoon zelf mijn woning verkopen?” Wij begrijpen deze vraag natuurlijk heel erg goed; onze makelaars lijken in het eerste opzicht geld te kosten, maar in de meeste gevallen verdienen wij ons zelf gewoon terug!

 

De meeste mensen die zelf hun woning gaan verkopen, komen onderweg een aantal lastige vraagstukken tegen. Veel gestelde vragen zijn dan ook:

–              Hoe hoog moet mijn vraagprijs zijn?

–              Welke presentatietools moet ik gebruiken?

–              Wat moet ik aan geïnteresseerden melden?

–              Hoe moet ik mijn onderhandeling vormgeven?

–              Welke clausules- en informatie moet de koopovereenkomst bevatten?

–              Wie betaald de notaris en hoe infomeren wij die juist?

 

Een erg complex proces, als je er niet dagelijks in zit. Wij willen via deze weg graag vertellen wat wij als makelaar voor jou kunnen betekenen.

 

Allereerst hebben wij kennis van de lokale vastgoedmarkt en veel ervaring in het onderhandelen met potentiele kopers. Deze ervaring vertaalt zich dan ook in het doen van een passend marktonderzoek, waarbij wij adviseren over de uiteindelijke vraagprijs. Door ons grote netwerk is het voor ons mogelijk om de woning op de juiste plekken te presenteren bij zoveel mogelijk potentiele kopers. Hierdoor vergroten wij voor jou de kans op een snelle- en succesvolle verkoop.

 

Tijdens de bezichtigingen nemen wij ruim de tijd om alle kijkers rond te leiden en te informeren. Op die wijze staan wij jou als verkoper bij om te voldoen aan jouw mededelingsplicht; het verkopen van een woning geeft natuurlijk de nodige verplichtingen. Onze ervaring met onderhandelen zal volledig ten gunste van jou komen; we staan je bij, we adviseren je en zullen namens jou de onderhandeling oppakken. Uiteraard alles in overleg! Het resultaat is dan ook dat we er alles aan doen om de best mogelijke prijs te krijgen voor jouw woning.

 

Tenslotte nog heel erg belangrijk is onze juridische kennis. Zodra de woning mondeling verkocht is, gaan we de koopovereenkomst opstellen. Wij doen er alles aan om de juiste clausules op te nemen in de koopovereenkomst, zodat de koper niet voor verassingen komt te staan na de eigendomsoverdracht! Wel zo prettig voor beide partijen.

Al met al kunnen onze makelaars jou dus veel tijd, moeite en stress besparen én jou helpen om de best mogelijke prijs te krijgen voor jouw woning.

 

Heb jij wellicht verhuisplannen? Weet dan dat onze makelaars altijd vrijblijvend willen langskomen om jouw verhuiswensen te bespreken. Een dergelijk eerste gesprek is altijd gratis, al drinken onze makelaars meestal wel een kopje koffie!

 

Graag tot snel!

 

ten Hag makelaarsgroep

 

Stress over geldzaken wordt nog steeds onderschat

Financiële fitheid van je medewerkers

 

Het zijn bijzondere tijden. Eerst corona en vervolgens alweer een nieuwe crisis. Die van stijgende energieprijzen en inflatie die nog nooit zo hoog was. Iedereen voelt dit in zijn portemonnee. Maar wat als er echt financiële problemen ontstaan? Hoe herken je die als werkgever bij je medewerkers en wat kan je er eigenlijk aan doen?

 

Als werkgever wil je altijd dat je werknemers zo fit mogelijk zijn. Pensioenadviseur Martin Eshuis: “We zetten eigenlijk altijd in op duurzame inzetbaarheid, die stoelt op drie pijlers: fysieke, geestelijke en financiële fitheid.” Bij fitheid denken we vaak vooral aan die eerste twee aspecten. Maar die derde, financiële fitheid, mag zeker niet vergeten worden. Een verdriedubbelde energierekening kan er namelijk zomaar voor zorgen dat jouw werknemer in de knel komt. Schulden opbouwen is soms maar een kwestie van weken. Een goede werkgever heeft oog voor de financiële situatie van zijn werknemers. Maar hoe doe je dat?

 

Adviesgesprek

Bijvoorbeeld door medewerkers die richting hun pensioen gaan een adviesgesprek aan te bieden. “Dergelijke gesprekken kunnen tot onverwachte uitkomsten leiden”, ervaart Martin. “Soms kan iemand eerder stoppen met werken dan hij dacht, dat kan een enorme geruststelling zijn.” Maar ook voor andere medewerkers kan een zo’n gesprek helpen. “Juist financiële problemen zorgen vaak voor stress, disfunctioneren, verzuim en langdurige uitval.” Uit onderzoek blijkt zelfs dat een medewerker met financiële problemen een bedrijf zomaar € 13.000 per jaar kan kosten.

 

Graag hulp

Het gesprek openen over financiën is soms ingewikkeld. Veel mensen schamen zich namelijk voor schulden. En in eerste instantie is een financieel fitte huishouding ook de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Toch blijkt dat vier op de vijf medewerkers graag wil dat een werkgever hulp biedt met het geven van financiële informatie en inzicht. Bijvoorbeeld op het gebied van pensioen, hypotheek, verzekeringen, belastingen en toeslagen.

 

Rol als werkgever

Er is dus wel degelijk een rol weggelegd voor jou als werkgever. Praat een medewerker er niet zelf over? Probeer dan signalen op te pikken. Denk bijvoorbeeld aan iemand die vertelt dat hij niet naar een bepaald evenement kan komen, omdat een kaartje voor het openbaar vervoer zo prijzig is. Of de collega die vraagt om een voorschot op het salaris. Open het gesprek, kijk wat je als werkgever kunt betekenen. Daar profiteert uiteindelijk de hele organisatie van.

Martin Eshuis

Woningmarktrapportage

De verbouwingshypotheek, goed idee?