ten Hag Makelaarsgroep
ten Hag
  • Aanbod
    • Bestaande bouw
    • Nieuwbouw
    • Bedrijfs onroerend goed
  • Wonen
    • Woning kopen
      • Woningaanbod
      • Wonen
      • Huis kopen
      • Huis verkopen
      • Huis taxeren
      • MijnHuiszaken
    • Woning huren
      • Huuraanbod
      • Huis huren
      • Huis verhuren
    • Nieuwbouw
      • Nieuwbouw: onze aanpak
    • Overige info
      • Kwaliteit – Keurmerken
      • Starterswoningen
  • Business
    • Aanbod bedrijfs onroerend goed
    • Bedrijfsmakelaardij
    • Vastgoed kopen of huren
    • Vastgoed verkopen of verhuren
    • Advies (commerciële) vastgoedvraagstukken
    • Taxatie commercieel vastgoed
    • Beleggen in commercieel vastgoed
  • Beheer
  • Financieel
    • Financieel advies
    • Hypotheken
    • Verzekeringen
    • Pensioenen
  • Over
    • Over ten Hag
    • Team ten Hag
    • Vestigingen
    • Vacatures
    • Nieuws
  • Contact
    • Contact ten Hag
    •   Bel ons
      •   053-8506070 Enschede
      •   0546-458545 Almelo
      •   055-3030030 Apeldoorn
      •   0570-666999 Deventer
      •   0314-332491 Doetinchem
      •   074-2506566 Hengelo
      •   0546-641234 Vroomshoop
      •   0575-516361 Zutphen
      •   038-4269988 Zwolle
  • Login
    • MijnHuiszaken
    • Registreer
    • Digitale Kluis – ten Hag
  • Menu Menu
  • LinkedIn

Veelgestelde vragen (FAQ)

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen met betrekking tot onze dienstverlening in woning- en bedrijfsmakelaardij, hypotheken, verzekeringen en pensioenen.
Ten Hag Groep is al jarenlang een vertrouwde naam in de regio, met deskundige adviseurs die u begeleiden bij belangrijke financiële en woonbeslissingen. Wij begrijpen dat het kopen van een woning, het afsluiten van een hypotheek of het regelen van uw pensioen veel vragen kan oproepen. Daarom hebben wij de meest voorkomende vragen hieronder overzichtelijk voor u beantwoord.

Staat uw vraag er niet tussen of wilt u liever persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op onze specialisten helpen u graag verder met een oplossing op maat

MakelaardijHypothekenVerzekeringenPensioenen
VorigeVolgende

Wat is het verschil tussen een taxatie en een waardebepaling?

Een waardebepaling geeft de actuele marktwaarde van de woning aan, maar kan niet gebruikt worden om een lening af te sluiten. Een taxatie is een officiële waardebepaling waar een uitvoerig rapport van wordt gemaakt. Voor het aanvragen van een nieuwe hypotheek is doorgaans een taxatierapport vereist. Enkel een waardebepaling is niet voldoende.

Wat is een vrijblijvende waardebepaling?

Bij een waardebepaling komt een van onze makelaars bij jou thuis langs om meer te vertellen over hoe wij als makelaarskantoor te werk gaan. Daarnaast krijgt de makelaar zo een goed beeld van de woning om vervolgens een actuele marktwaarde af te kunnen geven. Ook worden tijdens het gesprek diverse strategieën besproken en de meest passende uitgelicht. Het gesprek is geheel oriënterend en ter kennismaking.

Wanneer zetten jullie de woning op verkocht onder voorbehoud?

Nadat de koopovereenkomst is getekend wordt de status aangepast.

Ik wil een woning kopen. Wat moet ik doen?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je kan lenen. Hiervoor kan je een afspraak maken bij een erkende hypotheekadviseur. Wij kunnen jou hierin zeker adviseren en in contact brengen met erkende adviseurs. Daarna kun je de woning die je interessant vindt bezichtigen en de dossierstukken doornemen. Je kan jouw interesse uiten door schriftelijk een bod uit te brengen. Wij gaan er dan mee aan de slag en geven jou een terugkoppeling. Als het bod geaccepteerd is en de koopovereenkomst is getekend, gaat de hypotheekadviseur je verder helpen met het proces.

Waarom zou ik geld uitgeven aan een aankoopmakelaar?

Ja, een aankoopmakelaar kost geld (want wij vinden het ook fijn als we onze hypotheek kunnen betalen). Maar doordat je eerder je woning vindt en daardoor prijsstijgingen voor bent, je dankzij onze data een goede prijs betaalt en je door onze financiële voorbereiding de woning voor een lagere prijs krijgt, levert het bottom line alleen maar geld op.

Wat houdt de drie dagen bedenktijd voor de koper precies in?

De wettelijk vastgestelde drie dagen bedenktijd houdt in dat de koper zonder opgaaf van redenen de koop kan ontbinden. De bedenktijd van drie dagen gaat in zodra een kopie van de getekende koopovereenkomst aan de koper ter hand is gesteld. De bedenktijd kan langer duren dan drie dagen als deze eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. Hiervoor zijn regels opgesteld. Wij kunnen precies aangeven tot wanneer de bedenktijd loopt.

Wat zijn de marktontwikkelingsgegevens van de woningmarkt in mijn regio?

Als NVM-makelaar hebben wij toegang tot veel (historische) marktinformatie. Benieuwd naar de gegevens over jouw woning? Plan een vrijblijvende waardebepaling in en wij komen langs om dit uitgebreid te bespreken.

Heeft mijn woning een energielabel nodig?

Vanaf 2008 is een energielabel verplicht bij de verkoop en verhuur van een woning, op enkele uitzonderingen na. Het energielabel voor woningen geeft met klassen en kleuren een indicatie hoe energiezuinig een woning is. Vanaf 1 januari 2015 wordt er toegezien op de naleving van het hebben van o.a. een energielabel bij de eigendomsoverdracht.

Bij het leveren van een woning zonder een definitief energielabel kan door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een sanctie aan de verkoper worden opgelegd. Dat kan gaan om een boete van maximaal € 170,- voor particulieren en € 340,- voor organisaties. De boete wordt direct opgelegd. Deze wettelijke verplichting is niet uit te sluiten in een koopovereenkomst. Meer informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid.

Hoe wordt het aantal vierkante meters van een woning bepaald?

NVM-makelaars zijn verplicht het aantal vierkante meters van een woning te meten volgens een branchebreed afgesproken meetinstructie. Deze instructie beschrijft precies wat er wel of niet wordt meegerekend als gebruiksoppervlakte van een woning of appartement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar vier ruimten:

  • a) Woonruimte, zoals woon- en slaapkamers, wc, gang en meterkast.
  • b) Overige inpandige ruimte, zoals aangebouwde garage en zolder met vlizotrap.
  • c) Gebouwgebonden buitenruimte, zoals balkon en loggia.
  • 
d) Externe bergruimte, zoals losstaande schuur en losstaande garage.

Aandachtspunt bij het bepalen van de gebruiksoppervlakte is bijvoorbeeld dat alleen daar wordt gemeten waar de hoogte minimaal 1,5 meter is. De buitenmuren worden niet mee gemeten, de binnenmuren wel. Nissen kleiner dan 0,5 m2 worden genegeerd

Wanneer ben ik in onderhandeling?

Je bent pas in onderhandeling als de verkopende partij reageert op je bod door een tegenbod te doen. Je bent echter nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij je bod met de verkoper zal bespreken.

Welke documenten heb ik nodig voor een hypotheekaanvraag?

Jouw hypotheekadviseur vraagt voor jou de hypotheek aan. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende documenten die je hierbij nodig hebt:

  • Paspoort of identiteitskaart;
  • Een recente loonstrook;
  • Een werkgeversverklaring (maximaal drie maanden oud) of je UWV verzekeringsbericht;
  • Gegevens over je financiële verplichtingen. Denk aan een persoonlijke lening, studieschuld, een doorlopend krediet of alimentatieverplichtingen;
  • Polissen van lopende verzekeringen. Denk aan je levensverzekeringen, overlijdensrisicoverzekeringen, woonverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekering of werkloosheidsverzekering;
  • Een gevalideerd taxatierapport, niet ouder dan zes maanden;
  • Een kopie van de koopakte;
  • Naam en adres van de notaris die je kiest.

Houd er rekening mee dat wij ook andere documenten aan je kunnen vragen. Als je de hypotheek samen met jouw partner wilt afsluiten, dan heb je de gegevens van beiden nodig. Je adviseur kan jouw situatie precies inschatten en weet welke documenten er nodig zijn voor de hypotheekaanvraag.

Kan ik als ondernemer een hypotheek afsluiten?

Als je minimaal één jaar ondernemer of zzp’er bent, dan is het mogelijk om een hypotheek af te sluiten. Je hebt voor de hypotheekaanvraag een inkomensverklaring nodig waaruit je toets inkomen blijkt.

Wat is een bouwdepot?

Als je een hypotheek afsluit, kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot plaatsen. Het geld in het bouwdepot kun je gebruiken om de kosten te betalen van een verbouwing of van de bouw van een nieuwbouwhuis. Een bouwdepot heeft een looptijd van maximaal 24 maanden bij nieuwbouw. Bij een verbouwing is dat 6 maanden.

Bij een nieuwbouwdepot krijgt je tijdens de looptijd een rentevergoeding over het depotbedrag. Deze vergoeding is gelijk aan uw hypotheekrente. Hierdoor betaal je per saldo geen rente over het bedrag dat in het depot zit. Heb je meerdere leningdelen met verschillende rentes? Dan is de rentevergoeding gelijk aan het (gewogen) gemiddelde van die rentes.

Kan ik een hypotheek krijgen met een studieschuld?

Als je een studieschuld hebt, kun je een hypotheek afsluiten. Wel beïnvloedt de studieschuld de hoogte van het bedrag dat je maximaal kunt lenen. Hypotheekverstrekkers gaan uit van je oorspronkelijke studieschuld, ook als je al een groot deel van de schuld hebt afgelost.

Hoe weet ik hoeveel ik kan lenen voor mijn hypotheek?

De maximale hoogte van je hypotheek is onder andere afhankelijk van je inkomen, je financiële verplichtingen – zoals een persoonlijke lening, studieschuld of telefoonabonnement – en het inkomen van je eventuele partner

Welke hypotheek moet ik kiezen?

Er zijn verschillende hypotheekvormen. Welke hypotheek bij jou past, hangt af van je persoonlijke situatie en je woonwensen en –eisen. Om te ontdekken welke hypotheekvorm voor jou het meest geschikt is, raden we je aan contact op te nemen met een hypotheekadviseur. Hij of zij kan je helpen bij de keuze voor een passende hypotheekvorm.

Hoelang duurt het aanvragen van een hypotheek?

Het aanvragen van een hypotheek duurt gemiddeld 4 tot 8 weken. Dit is de periode vanaf het adviesgesprek met de hypotheekadviseur tot en met het definitieve akkoord op je hypotheekaanvraag. Sommige hypotheekaanvragen verlopen sneller of langzamer. De hypotheekaanvraag bestaat uit verschillende fasen, waarbij je soms zelf invloed hebt op de snelheid van het verloop, maar soms ook afhankelijk bent van externe partijen.

Consultancy

Heeft u echter een specifieke casus op het gebied van uw vastgoed, dan helpen we u uiteraard ook graag in de vorm van consultancy, zonder dat u ons als beheerder hoeft in te schakelen.

Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een geschil dat u heeft met uw huurder en waar u gezamenlijk niet uit komt of een geschil tussen u als verhuurder met de huurcommissie.

In dat soort situaties staan we ook graag klaar om u hierbij te ondersteunen en de adviseren.

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen

Contact & Service

Hoe kan ik contact opnemen?
U kunt ons bereiken via info@tenhag.nl of telefonisch via 053 850 6070.

Wat zijn jullie openingstijden?
Onze kantoren zijn op werkdagen geopend van 8:30 tot 17.30 uur.

12 kantoren in de regio

Onze kantoren zijn maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur geopend.
Kijk hier voor een ten Hag vestiging bij u in de buurt.

Kaarten zijn uitgeschakeld door de bezoeker op deze site. Klik om de kaart in een nieuw venster te openen.

Meer weten of een afspraak maken?

Eens (hernieuwd) kennis maken? Bel, mail of loop eens binnen bij een vestiging bij jou in de buurt. Van een goede kop koffie wordt niemand slechter, toch?


    Onze Vestigingen

    • Makelaar Enschede
    • Makelaar Almelo
    • Makelaar Apeldoorn
    • Makelaar Deventer
    • Makelaar Doetinchem
    • Makelaar Hengelo (OV)
    • Makelaar Vroomshoop
    • Makelaar Zutphen
    • Makelaar Zwolle
    • Makelaar Hengelo (Gld)
    • Makelaar Zelhem
    • Makelaar Vorden

    Navigatie

    • Home
    • Wonen
    • Business
    • Financieel
    • Hypotheken
    • Verzekeringen
    • Pensioenen
    • Contact

    ten Hag

    • Over ten Hag
    • ten Hag Team
    • Vacatures
    • Funda beoordelingen ten Hag
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacy Statements
    • Disclaimer
    • Klachtbehandeling

    Nieuws

    • Welke verzekeringen zijn écht noodzakelijk in elke levensfase?
    • Wat verandert er in 2028: het nieuwe pensioenstelsel uitgelegd
    • Woningmarktrapportage 3e kwartaal 2025
    • NVM Open Huizen Dag op zaterdag 4 oktober 🏡
    • Inboedel vs. opstalverzekering – wat valt waaronder?
    © 1998 - ten Hag Groep B.V.
    • LinkedIn
    • Voorwaarden
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Sitemap
    Scroll naar bovenzijde

    Om uw ervaring op onze website te verbeteren, maken we gebruik van cookies. Daarnaast gebruiken we cookies van derden die uw internetgedrag volgen.
    Als u doorgaat op onze website gaat u hiermee akkoord.

    OKPrivacybeleid

    Cookie en privacy instellingen



    Hoe wij cookies gebruiken

    We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

    Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

    Essentiële Website Cookies

    Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

    Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

    We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

    We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

    Google Analytics Cookies

    Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

    Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:

    Overige externe diensten

    We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

    Google Webfont Instellingen:

    Google Maps Instellingen:

    Google reCaptcha instellingen:

    Vimeo en Youtube video's insluiten:

    Andere cookies

    De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan:

    Accept settingsHide notification only