Veelgestelde vragen (FAQ)
Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen met betrekking tot onze dienstverlening in woning- en bedrijfsmakelaardij, hypotheken, verzekeringen en pensioenen.
Ten Hag Groep is al jarenlang een vertrouwde naam in de regio, met deskundige adviseurs die u begeleiden bij belangrijke financiële en woonbeslissingen. Wij begrijpen dat het kopen van een woning, het afsluiten van een hypotheek of het regelen van uw pensioen veel vragen kan oproepen. Daarom hebben wij de meest voorkomende vragen hieronder overzichtelijk voor u beantwoord.
Staat uw vraag er niet tussen of wilt u liever persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op onze specialisten helpen u graag verder met een oplossing op maat
Wat is het verschil tussen een taxatie en een waardebepaling?
Een waardebepaling geeft de actuele marktwaarde van de woning aan, maar kan niet gebruikt worden om een lening af te sluiten. Een taxatie is een officiële waardebepaling waar een uitvoerig rapport van wordt gemaakt. Voor het aanvragen van een nieuwe hypotheek is doorgaans een taxatierapport vereist. Enkel een waardebepaling is niet voldoende.
Wat is een vrijblijvende waardebepaling?
Bij een waardebepaling komt een van onze makelaars bij jou thuis langs om meer te vertellen over hoe wij als makelaarskantoor te werk gaan. Daarnaast krijgt de makelaar zo een goed beeld van de woning om vervolgens een actuele marktwaarde af te kunnen geven. Ook worden tijdens het gesprek diverse strategieën besproken en de meest passende uitgelicht. Het gesprek is geheel oriënterend en ter kennismaking.
Wanneer zetten jullie de woning op verkocht onder voorbehoud?
Nadat de koopovereenkomst is getekend wordt de status aangepast.
Ik wil een woning kopen. Wat moet ik doen?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat je kan lenen. Hiervoor kan je een afspraak maken bij een erkende hypotheekadviseur. Wij kunnen jou hierin zeker adviseren en in contact brengen met erkende adviseurs. Daarna kun je de woning die je interessant vindt bezichtigen en de dossierstukken doornemen. Je kan jouw interesse uiten door schriftelijk een bod uit te brengen. Wij gaan er dan mee aan de slag en geven jou een terugkoppeling. Als het bod geaccepteerd is en de koopovereenkomst is getekend, gaat de hypotheekadviseur je verder helpen met het proces.
Waarom zou ik geld uitgeven aan een aankoopmakelaar?
Ja, een aankoopmakelaar kost geld (want wij vinden het ook fijn als we onze hypotheek kunnen betalen). Maar doordat je eerder je woning vindt en daardoor prijsstijgingen voor bent, je dankzij onze data een goede prijs betaalt en je door onze financiële voorbereiding de woning voor een lagere prijs krijgt, levert het bottom line alleen maar geld op.
Wat houdt de drie dagen bedenktijd voor de koper precies in?
De wettelijk vastgestelde drie dagen bedenktijd houdt in dat de koper zonder opgaaf van redenen de koop kan ontbinden. De bedenktijd van drie dagen gaat in zodra een kopie van de getekende koopovereenkomst aan de koper ter hand is gesteld. De bedenktijd kan langer duren dan drie dagen als deze eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. Hiervoor zijn regels opgesteld. Wij kunnen precies aangeven tot wanneer de bedenktijd loopt.
Wat zijn de marktontwikkelingsgegevens van de woningmarkt in mijn regio?
Als NVM-makelaar hebben wij toegang tot veel (historische) marktinformatie. Benieuwd naar de gegevens over jouw woning? Plan een vrijblijvende waardebepaling in en wij komen langs om dit uitgebreid te bespreken.
Heeft mijn woning een energielabel nodig?
Vanaf 2008 is een energielabel verplicht bij de verkoop en verhuur van een woning, op enkele uitzonderingen na. Het energielabel voor woningen geeft met klassen en kleuren een indicatie hoe energiezuinig een woning is. Vanaf 1 januari 2015 wordt er toegezien op de naleving van het hebben van o.a. een energielabel bij de eigendomsoverdracht.
Bij het leveren van een woning zonder een definitief energielabel kan door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een sanctie aan de verkoper worden opgelegd. Dat kan gaan om een boete van maximaal € 170,- voor particulieren en € 340,- voor organisaties. De boete wordt direct opgelegd. Deze wettelijke verplichting is niet uit te sluiten in een koopovereenkomst. Meer informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid.
Hoe wordt het aantal vierkante meters van een woning bepaald?
NVM-makelaars zijn verplicht het aantal vierkante meters van een woning te meten volgens een branchebreed afgesproken meetinstructie. Deze instructie beschrijft precies wat er wel of niet wordt meegerekend als gebruiksoppervlakte van een woning of appartement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar vier ruimten:
- a) Woonruimte, zoals woon- en slaapkamers, wc, gang en meterkast.
- b) Overige inpandige ruimte, zoals aangebouwde garage en zolder met vlizotrap.
- c) Gebouwgebonden buitenruimte, zoals balkon en loggia.
- d) Externe bergruimte, zoals losstaande schuur en losstaande garage.
Aandachtspunt bij het bepalen van de gebruiksoppervlakte is bijvoorbeeld dat alleen daar wordt gemeten waar de hoogte minimaal 1,5 meter is. De buitenmuren worden niet mee gemeten, de binnenmuren wel. Nissen kleiner dan 0,5 m2 worden genegeerd
Wanneer ben ik in onderhandeling?
Je bent pas in onderhandeling als de verkopende partij reageert op je bod door een tegenbod te doen. Je bent echter nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij je bod met de verkoper zal bespreken.
Welke documenten heb ik nodig voor een hypotheekaanvraag?
Jouw hypotheekadviseur vraagt voor jou de hypotheek aan. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende documenten die je hierbij nodig hebt:
- Paspoort of identiteitskaart;
- Een recente loonstrook;
- Een werkgeversverklaring (maximaal drie maanden oud) of je UWV verzekeringsbericht;
- Gegevens over je financiële verplichtingen. Denk aan een persoonlijke lening, studieschuld, een doorlopend krediet of alimentatieverplichtingen;
- Polissen van lopende verzekeringen. Denk aan je levensverzekeringen, overlijdensrisicoverzekeringen, woonverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekering of werkloosheidsverzekering;
- Een gevalideerd taxatierapport, niet ouder dan zes maanden;
- Een kopie van de koopakte;
- Naam en adres van de notaris die je kiest.
Houd er rekening mee dat wij ook andere documenten aan je kunnen vragen. Als je de hypotheek samen met jouw partner wilt afsluiten, dan heb je de gegevens van beiden nodig. Je adviseur kan jouw situatie precies inschatten en weet welke documenten er nodig zijn voor de hypotheekaanvraag.
Kan ik als ondernemer een hypotheek afsluiten?
Als je minimaal één jaar ondernemer of zzp’er bent, dan is het mogelijk om een hypotheek af te sluiten. Je hebt voor de hypotheekaanvraag een inkomensverklaring nodig waaruit je toets inkomen blijkt.
Wat is een bouwdepot?
Als je een hypotheek afsluit, kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot plaatsen. Het geld in het bouwdepot kun je gebruiken om de kosten te betalen van een verbouwing of van de bouw van een nieuwbouwhuis. Een bouwdepot heeft een looptijd van maximaal 24 maanden bij nieuwbouw. Bij een verbouwing is dat 6 maanden.
Bij een nieuwbouwdepot krijgt je tijdens de looptijd een rentevergoeding over het depotbedrag. Deze vergoeding is gelijk aan uw hypotheekrente. Hierdoor betaal je per saldo geen rente over het bedrag dat in het depot zit. Heb je meerdere leningdelen met verschillende rentes? Dan is de rentevergoeding gelijk aan het (gewogen) gemiddelde van die rentes.
Kan ik een hypotheek krijgen met een studieschuld?
Als je een studieschuld hebt, kun je een hypotheek afsluiten. Wel beïnvloedt de studieschuld de hoogte van het bedrag dat je maximaal kunt lenen. Hypotheekverstrekkers gaan uit van je oorspronkelijke studieschuld, ook als je al een groot deel van de schuld hebt afgelost.
Hoe weet ik hoeveel ik kan lenen voor mijn hypotheek?
De maximale hoogte van je hypotheek is onder andere afhankelijk van je inkomen, je financiële verplichtingen – zoals een persoonlijke lening, studieschuld of telefoonabonnement – en het inkomen van je eventuele partner
Welke hypotheek moet ik kiezen?
Er zijn verschillende hypotheekvormen. Welke hypotheek bij jou past, hangt af van je persoonlijke situatie en je woonwensen en –eisen. Om te ontdekken welke hypotheekvorm voor jou het meest geschikt is, raden we je aan contact op te nemen met een hypotheekadviseur. Hij of zij kan je helpen bij de keuze voor een passende hypotheekvorm.
Hoelang duurt het aanvragen van een hypotheek?
Het aanvragen van een hypotheek duurt gemiddeld 4 tot 8 weken. Dit is de periode vanaf het adviesgesprek met de hypotheekadviseur tot en met het definitieve akkoord op je hypotheekaanvraag. Sommige hypotheekaanvragen verlopen sneller of langzamer. De hypotheekaanvraag bestaat uit verschillende fasen, waarbij je soms zelf invloed hebt op de snelheid van het verloop, maar soms ook afhankelijk bent van externe partijen.
Consultancy
Heeft u echter een specifieke casus op het gebied van uw vastgoed, dan helpen we u uiteraard ook graag in de vorm van consultancy, zonder dat u ons als beheerder hoeft in te schakelen.
Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een geschil dat u heeft met uw huurder en waar u gezamenlijk niet uit komt of een geschil tussen u als verhuurder met de huurcommissie.
In dat soort situaties staan we ook graag klaar om u hierbij te ondersteunen en de adviseren.
Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen
Contact & Service
Hoe kan ik contact opnemen?
U kunt ons bereiken via info@tenhag.nl of telefonisch via 053 850 6070.
Wat zijn jullie openingstijden?
Onze kantoren zijn op werkdagen geopend van 8:30 tot 17.30 uur.
Meer weten of een afspraak maken?
Eens (hernieuwd) kennis maken? Bel, mail of loop eens binnen bij een vestiging bij jou in de buurt. Van een goede kop koffie wordt niemand slechter, toch?
